Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Animationsfilm
Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Dansk
Kommunikation
Sprog
Sproglig bevidsthed

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  0. til 3. klasse Online 
Huskeseddel:
Emma




Tinga Tinga fabler
Hvorfor Edderkop er så smal om livet

Indholdsbeskrivelse:
Animationsfilm om dyrefabler fra Afrika. Der var engang, hvor edderkop var stor, fed og rund. Det eneste, der interesserede den, var at æde, og den gik ikke af vejen for at løbe rundt og stjæle de andre dyrs mad. Derfor inviterede de andre dyr heller ikke edderkop med til fest, men edderkop spandt snedigt sine silkesnore omkring nogle af de andre dyr, uden at de mærkede det. Edderkop håbede på at blive trukket med til deres fester og festmad ved hjælp af sine silkesnore, men dyrene gik i hver sin retning. Derfor blev edderkop viklet ind i sine egne silkesnore, der endte med at blive så stramme om dens liv, at den blev helt klemt og fik en ganske smal talje. Da de andre dyr ynkede edderkop, fortrød den sin grådighed og lovede ikke mere at stjæle fra dem, men at blive i sit spind.


Pædagogisk note:

Mette Bech
TV-udsendelserne om Tinga Tinga, er nogle smukke fabelfilm fulde af farver og et sjovt persongalleri. Den ene pædagogiske vejledning giver idéer til, hvordan der kan arbejdes med mundtlige og skriftlige forklaringer. Det er meningen, at klassen starter med at arbejde med forklaringens struktur og relevante sproglige virkemidler, inden de i fællesskab ser en af TV-udsendelserne og arbejder med forklaringer. Efterfølgende kan eleverne parvis eller i mindre grupper arbejde med en fabel og forklare hvordan/hvorfor dyret ændrer sig i den tv-udsendelse, de har arbejdet med.
Den anden pædagogiske vejledning giver idéer til, hvordan der kan arbejdes med Tinga Tinga filmene i billedkunst. Hvorfor kamæleon skifter farve er valgt eksemplarisk ud. Arbejdet med filmene kan med fordel
ske i samarbejde med dansklæreren, der kan sætte fokus på fortællingens struktur og sproglige virkemidler, mens der i billedkunst sættes fokus på den visuelle, æstetiske og kulturelle aspekter i arbejdet med filmene.

  • CFU Danmark
    Dansk i Indskolingen
    Dansk i Indskolingen
    Hertil findes pædagogisk vejledning (billedkunst)
    Hertil findes pædagogisk vejledning (billedkunst)


Form og genre:
Animationsfilm | Fiktion

Supplerende materialer:

Fysisk beskrivelse:
  • 12 min
  • TV-optagelse

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
0. til 3. klasse.

Udgiver: DR1
Udgivelsesår: 2012
ID nr.: TV0000022338
TV Dato: 08-11-2012
Spilletid: 12 min.
DK5:
Pædagogisk note: Mette Bech
Pædagogisk vejledning: Mette Bech





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...