Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Billedbog
Dansk
Temaer
Anderledes

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  0. til 2. klasse Billedbog  e-bog  Lydbog 
Huskeseddel:
Emma




Lilla

Indholdsbeskrivelse:
Billedbog. Lilla er et ganske særligt lam. Hun har fået sit navn Lilla, fordi hun er lilla, men hun er også et meget modigt lille får, der overvinder Knogle-knaseren, da fåreflokken græsser ude på fjeldet
Oplæsning på sætningsniveau (markeret, mens det læses op).


Pædagogisk note:

Maria Thrane
En rørende historie om at være anderledes – og om at bære det med stor styrke. Lammet, der fødes lilla, ekskluderes af flokken – endda af sin egen mor. Heldigvis tager ”Gammelfår” sig af hende – og giver Lilla tryghed og ikke mindst svar på livets store spørgsmål. En frygtelig oplevelse på fjeldet viser pludselig den styrke og det store mod Lilla besidder – noget man ikke kan vurderer ud fra det ydre.
Jeg tror ikke, det er helt tilfældigt, at fortællingen foregår i en fåreflok, hvor alle følger de velkendte baner og bare løber den samme vej i farens stund. Det vil slet ikke mærkeligt, hvis nogen får associationer til ”Den grimme ælling” og andre fortællinger om at være anderledes.
Sammen med de smukke illustrationer, som er fortællingens bærende element, er det enkle og moderne sprog garant for at enhver elev i indskolingen vil kunne forstå Lilla’s frustrationer og det aktuelle tema om at skille sig ud fra flokken. Men også relationen til en omsorgsfuld og klog voksen vil være et spændende tema at tage op.

  • CFU Danmark
    Dansk: 0., 1. 2., 3. kl.
    Dansk: 0., 1. 2., 3. kl.
    Dansk: 0., 1., 2., 3. kl.
    Dansk: 0., 1., 2., 3. kl.

Supplerende materialer:

Sprog:
  • Dansk
  • Norsk (orginal)

Klassetrin:
0. til 2. klasse.

Antal i afdelinger:
  • Ubegrænset antal
Udgiver: Vild Maskine
Udgivelsesår: 2020
CFU ID nr.: CFUEBOG1112195
ISBN: 9788772270111
DK5:
Illustrator: Sissel Horndal.
Oversætter: Mads Heinesen
Rebekka Gertz Andersson
Pædagogisk note: Marianne Pedersen
Pædagogisk vejledning: Marianne Pedersen





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...